Välkommen till premiären av ett verk där det välbekanta rubbas och nya verkligheter ständigt växer fram. Creeping Buttercup är en fysiskt och visuellt slående föreställning där två dansare genom kontrasterande uttryck och ständigt förskjutna rörelsemönster skapar en värld utan början eller slut – ett rhizom av rörelse och betydelser som förgrenar sig i alla riktningar samtidigt.
Med inspiration från smörblommans slingrande, horisontella växtsätt och filosofin om det icke-linjära, bjuder koreografen och dansaren Daniella Eriksson in publiken till ett sinnligt utforskande bortom det rationella och kontrollerade. Här uppstår ständiga ögonblick av skevhet, skönhet och ovisshet – där sinnena utmanas och där det du tror att du ser, ständigt glider undan.
Med sig på scen har Daniella Eriksson - en av Dalateaterns residenskonstnärer hösten 2025 - den Falubördiga dansaren Wilma Eriksson samt gästartisten Edvin Erlandsson. Föreställningen skapas under residens på Dalateatern, där verket färdigställs under veckorna 36–38.
Dansresidens
Koreograf/dansare/ett kompani får möjlighet att skapa under en tidsbegränsad period på Dalateatern . Residens initieras för att öka utbyte av kunskap, skapa samarbeten och ge koreografen/dansaren en plats och tid för att utveckla idéer i pågående projekt. Här kan även ges utrymme för reflektion och nya influenser samt en chans att bredda kontaktytor och utforska det egna skapandet i en annan kontext.
Publika visningar i samband med residens är ett sätt för publiken att få insyn i skapandets processer samt erbjuda en dialog för att fördjupa en konstupplevelse.
CREEPING BUTTERCUP
Koreograf och dansare: Daniella Eriksson
Medskapande dansare: Wilma Eriksson,
Gästartist: Edvin Erlandsson
Kompositör: Giorgi Koberidze tillsammans med Daniella Eriksson
Ljussättning och scenografi: Yohan Zeitoun tillsammans med Daniella Eriksson
Yttre öga: Erik Eriksson
Medskapande dansare i researchprocess: Tom Brand
Utvecklat i residens hos: Dansens Hus, Dans i Blekinge, Space and Place, Dalateatern och CIK/Uppsala Region
Med stöd av: Kulturrådet, Konstnärsnämnden och STEGEN.