I Knoster bjuder Erik Eriksson in publiken till att känna rörelsen resonera i sin egen kropp och i maggropen. Vi får även en säregen känsla av tiden där den klingar i varje steg, varje nedslag på pianot och i varje återvändande rörelse.
I ett mörklagt scenrum svänger en stor pendel i jämn rytm, som om den mätte ut tiden själv. I samspel med dess rörelse träder koreografen och dansaren Erik Eriksson in i en värld där hans kropp rör sig mellan acceleration och inbromsning, ljus och skugga.
I handen bär han en slägga ett redskap vars historia och vikt formar dansens dynamik och rörelse. Under honom tunna stråk av ljus, runt honom ljudet av spröda pianotoner, som om någon varsamt försökte trösta själva tyngden.
Dansen blir till ett meditativt flöde mellan vikt och viktlöshet. I det ständiga spelet mellan eftergift och motvikt pulserar tiden inte som sekunder, utan som en kroppslig rytm. Mellan balans och fall, styrka och utmattning, uppstår en friktion där det fysiskt krävande ställs mot det sköra, där varje anslag bärs upp av en svävande resonans.
Erik Eriksson är en koreograf och dansare utbildad på P.A.R.T.S. i Bryssel och Den Danske Scenekunstskole i Köpenhamn. Sedan 2014 har han arbetat som koreograf, dansare och lärare i Europa. Hans verk har visats på festivaler som LIFT (UK), FLOCK (SE) och Homo Novus (LV). 2015 vann han Lettlands teaterpris för bästa dans med duetten Vērpete. Hans arbete utmärker sig genom att utforska gränser mellan kropp, musik och rum, och han har hyllats internationellt för sin konstnärliga innovation. Under hösten 2025 turnerade han med Dansnät Sverige med sin föreställning Vērpete.
Arrangeras av Säters kommun och Dalateatern i samarbete med Dansnät Sverige.